יום שישי, 5 באוגוסט 2011

עששת - מקור והשלכות

על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), עששת היא אחת המחלות הכרוניות השכיחות ביותר אצל בני אדם. זה יכול להגיע לכל השיניים כמחלת קבע. עששת היא מחלה שנוצר על ידי האינטראקציה של ארבעה גורמים ומפותחת בארבעה שלבים.

גורמים להתפתחות של עששת: קיס סכימה

התפתחות הנגע רקובות בשל קיום של ארבעה גורמים:, רובד, אדמה, מזון זמן.

רובד

יותר מ60 סוגי חיידקים חיים בחלל הפה של האדם אשר מששתפות בייצור רובד חיידקי. חלקן מאותם חיידקים לדוגמא
סטרפטוקוקוס ו / או לקטובצילוס יכולות לייצור חומצות שיכולות לתקפוף את הרקמות של השן ולפרק אותם ולגרום לעששת.

שדה

ישנם אנשים אשר לכם יש יותר נטייה לחלות בעששת. לאותם אנשים ישנה "קרקע" יותר פורייה בפה לפיתוח של פצעים ו\או נגעים רקובים. זה קורה כאשר האמייל דק ועמיד פחות להתקפה של חומצה של רובד חיידקי. גם סתימות שיניים עמידים פחות לתקיפה של חומצת רובד חיידקי. כך גם יופחת השפעתה של צחצוח יעיל כנגד רובד חיידקי.


מזון
כמה מזונות אשר עשירים בחוצמות (מיצי פירות ומשקאות מוגזים לדוגמא) וגם מאכלים אשר עשירים בסוכרים (ממתקים וקרקרים לדוגמא) יכולים לתרום להחלשת אמייל השן ולפרק אותו לגורמים. כך החיידקים יוכלו לתקוף ביותר יעליות ובפחות הגנה על השיניים ואותו פסולת שנשארת מאכילת מזונות אלו היא אחראית גם כן לאיבוד מינרלים חשובים של אמייל השן.

זמן

התפתחות עששת דורש זמן כולל מספר שלבים. ארבעת שלבי ההתפתחות של ריקבון:

1. הרס של אמייל

חומצות מחיידקים ואוכל יכול לפרק את האמייל של השן. התהליך הזה הוא ללא כאבים וניתן לראות על ידי בדיקה של רופא שיניים. בשלב הדעיכה\פירוק של האמייל השן ובשלב זה הדעיכה עדיין הפיכה בכלל שיונים נמצאים ברוק. והוא מינירל טוב לאמייל השן.

2. ההגעה לדנטין

זה הרגע שבו השן רגישה לחומצה,חום, קור ומתוק. ומדובר על כאבים שנגמרים מכך. הדנטין הוא חומר שפחות מינרלי ולכן הוא מתפרק מהר יותר ולכן הדעיכה של החומר מהירה יותר והדעיכה תתפשט לתוך העיסת מהר יותר.

3. הפלישה לעיסת
זה השלב ש"כאב השיניים" מתחיל אשר נגרם על ידי חום או קור או פשוט לפעמים בספונטניות. אם העיסת לא תטופל הוא ימות ובהדרגה יהפוך לנמקו. לאחר זמן מה הכאב יעלים ועלול להיווצר הרושם שהכל בסדר.

4. הפלישה של הרקמה הסובבת

החיידקים הנמצאים בעיסת ינועו לכיוון קשה השורש של השן דרך הרקמה שמסביב
(חניכיים, עצם, רצועה) ודרך foramen apical (ראה את האנטומיה של השן). בזמן זה עלול להיווצר מוגלה או לטווח ארוך או ציסטה מאוד כואבת בשורש השן. הזיהום יכול להתפשט לרקמות סמוחות ולגרום "קלאסה" (צלוליטים) או את הגוף עצמו דרך כלי הדם ולהיות אחראיים על כך. (זיהוים עיניים, ריאות,לב ריאות וכדומה).

למידע נוסף על בריאות שיניים וטיפולים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה